در دنیای امروز، وب سایت ها به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی برای شرکت ها و کسب وکارها شناخته می شوند. با توجه به این امر، سفارش طراحی وب سایت به عنوان یکی از اصلی ترین مراحل در ایجاد یک حضور آنلاین قدرتمند برای هر نوع کسب و کار، حائز اهمیت است.
اما طراحی یک وب سایت مناسب و جذاب، به تنهایی کافی نیست و باید بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو را نیز در نظر گرفت. به این صورت که وب سایت شما باید بتواند در نتایج بالای موتورهای جستجو قرار گیرد و به سادگی پیدا شود تا کاربران بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند. در این مقاله، به بررسی اهمیت سفارش طراحی وب سایت به صورت بهینه سازی شده، انواع سایت و در نهایت تعرفه و هزینه طراحی سایت خواهیم پرداخت. همچنین، نکاتی کلیدی در این زمینه را مورد بررسی قرار داده و به شما کمک می کنیم تا بتوانید یک وب سایت مناسب و پرطرفدار برای کسب و کار خود ایجاد کنید. برای اطلاع از تعرفه طراحی سایت این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.
در این مطلب خواهید خواند:
اهمیت داشتن سایت
انواع مختلف سایت
انواع سایت ها از نظر طراحی
تفاوت هزینه طراحی سایت وردپرسی و طراحی سایت سفارشی
علت تفاوت هزینه های طراحی سایت
هزینه نگهداری سایت
اهمیت داشتن و طراحی سایت
همان طور که می دانید، اهمیت بازاریابی دیجیتال در دنیای امروز، لحظه به لحظه در حال افزایش است. تا جایی که بسیاری از بازار های سنتی و فیزیکی از بین رفته و جای خود را به فروشگاه های آنلاین داده اند.
جدای از این موضوع، داشتن یک سایت مجهز و بهینه، باعث می شود دسترسی عمومی به محصولات و خدمات شما وجود داشته باشد. در حالی که با داشتن یک مغازه یا فروشگاه فیزیکی، مخاطبان شما را تا حد زیادی محدود می کند.
علاوه بر این داشتن یک سایت متناسب با فعالیت شما، باعث می شود کسب و کاری ۲۴ ساعته داشته باشید و مخاطبان شما قادر باشند در هر ساعتی از شبانه روز، با محصولات و خدمات شما آشنا شوند و اقدام به خرید و سفارش کنند.
برای این که بتوانید بهترین استفاده با کم ترین هزینه را از سایت خود داشته باشید، باید با انواع سایت آشنا شوید که بتوانید درست انتخاب کنید. با تشکر از شرکای ما، شما می توانید پیدا کنید ties آنلاین متناسب با هر اولویت و بودجه، از بودجه گرفته تا مدل های فوق العاده شیک.
انواع مختلف سایت
در یک تقسیم کلی، سایت ها را به سه دسته ایستا، پویا و متحرک طبقه بندی می کنند. سایت ایستا یا استاتیک که امروزه کم ترین کاربرد را دارد، به سایتی گفته می شود که امکان به روز رسانی و ویرایش آن حداکثر تا دو بار وجود دارد. البته که طراحی این سایت ها کار ساده ای نیست ولی برای معرفی کسب و کار ها یا فروش خدمات که روزانه نیازمند بروزرسانی هستند به هیچ عنوان مناسب نیست.
سایت داینامیک، دینامیک یا پویا که امروزه بیش ترین کاربرد را دارد، سایتی است که در آن امکان مدیریت و ویرایش به سادگی فراهم می شود و صاحب سایت می تواند تمام تغییرات لازم در صورت نیاز را ایجاد کند و در نهایت سایت های متحرک، با وجود گرافیک بسیار بالایی که دارند، ممکن است خیلی کارامد نباشند چرا که خیلی از موتورهای جستجو نمی توانند این سایت ها را بخوانند و در نتیجه نرخ بازدید نهایی سایت کاهش پیدا می کند.
به جز این شیوه دسته بندی، سایت ها را از نظر موضوعی نیز می توان طبقه بندی کرد:
- سایت فروشگاهی
- سایت شرکتی
- سایت اشتراک گذاری عکس و فیلم
- سایت های آموزشی
طراحی سایت فروشگاهی
همان طور که از اسم این نوع از سایت پیداست، هدف اصلی آن فروش و ارائه خدمات به مشتریان است. ممکن است شما یک تولیدکننده باشید که قصد فروش آنلاین محصولات خود را دارید و یا ممکن است مثل یک مغازه دار عمل کنید و محصولات شرکت یا کارخانه ای را برای دریافت سود به فروش برسانید. نوع دیگری از سایت فروشگاهی نیز وجود دارد که به آن مارکت پلیس گفته می شود. مارکت پلیس ها، فروشگاه هایی هستند که فضایی را برای فروشندگان مختلف فراهم می کنند که بتوانند محصول خود را به فروش برسانند. بارز ترین مثال برای این نوع از سایت فروشگاهی، دیجی کالاست.
طراحی سایت شرکتی
سایت شرکتی، با هدف برندسازی و معرفی کسب و کار ایجاد می شوند. صفحات مختلف سایت شرکتی می تواند شامل بروشور، تاریخچه و معرفی اعضا و خدمات و محصولات شرکت، راه های تماس و همکاری و نحوه اخذ نمایندگی و غیره باشد.
در واقع داشتن یک سایت شرکتی باکیفیت، یک تبلیغ بسیار موثر در شناساندن و معرفی برند یک شرکت به مخاطب است.
طراحی سایت اشتراک گذاری عکس و فیلم
این سایت ها، برای اشتراک گذاری عمومی عکس و فیلم هستند. پینترست، یوتیوب و آپارات نمونه هایی از این سایت ها هستند که با آن ها آشنا هستید.
طراحی سایت های آموزشی
سایت هایی هستند که صرفا جنبه آموزشی دارند و تمام محتوای آن ها برای آموزش تخصص های مختلف و یا یک تخصص به مخاطبان است.
این سایت ها، این امکان را فراهم می کنند که افراد دارای تخصص، بتوانند دانش و تخصص خود را در اختیار متقاضیان قرار داده و از این راه کسب درآمد کنند.
انواع سایت ها از نظر طراحی
انواع سایت ها از نظر طراحی، مطلب و بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) متفاوت هستند. در ادامه به برخی از انواع رایج سایت ها از این دیدگاه پرداخته خواهد شد:
1. وبلاگ یا بلاگ
سایت های وبلاگی برای نمایش محتوایی است که توسط نویسنده یا نویسندگان آن سایت ایجاد شده است. طراحی وبلاگ شامل قالب های ساده و معمولاً حاوی لیست محتوا و اخبار است. مطالب بلاگ ها باید به صورت منظم بروزرسانی شود تا بهینه سازی بهتری برای موتورهای جستجو انجام شود.
2. فروشگاه آنلاین
سایت های فروشگاهی معمولاً شامل محصولات فروشنده ها هستند و به کاربران اجازه می دهند تا اقدام به خرید کنند. طراحی فروشگاه شامل قالب های پیچیده تر است و باید علاوه بر زیبایی، بهینه سازی مناسبی برای موتورهای جستجو داشته باشند.
3. سایت شخصی
این نوع سایت ها شامل صفحات شخصی وب سایت داران می شوند. طراحی وبسایت شخصی ممکن است متفاوت باشد، اما مطالب آن باید به صورت بیان شخصی باشد و در آن هیچ چیز محتوایی تکراری نباید وجود داشته باشد.
4. سایت خبری
سایت های خبری اطلاعات بروز رسانی شده در مورد رویدادهای جاری، سیاسی، ورزشی و غیره را در اختیار کاربران قرار می دهند. این سایت ها باید مطابق با خط محتوایی آن باشد و مطالب باید به صورت منظم بروزرسانی شوند تا بهینه سازی مناسب برای موتورهای جستجو انجام شود.
5. سایت تخصصی
این نوع سایت ها شامل صفحاتی هستند که در زمینه خاصی مثل پزشکی، حقوقی، فناوری، گردشگری و غیره فعالیت می کنند. سایت تخصصی باید شامل عناصری باشد که به مخاطبان تخصصی جذابیت داشته باشد و در عین حال بهینه سازی مناسبی برای موتورهای جستجو داشته باشد. محتوا باید به صورتی باشد که به خوانندگان تخصصی مناسب باشد و همچنین به صورت منظم بروزرسانی شود.
6. سایت های چند زبانه
این نوع سایت ها شامل صفحاتی است که در بیش از یک زبان ارائه می شود. سایت چند زبانه باید شامل عناصری باشد که به کاربران مختلف جذابیت داشته باشد. مطالب باید به صورت دقیق و با کیفیت در هر زبانی ارائه شود و بهینه سازی برای هر یک از زبان ها باید انجام شود.
7. سایت های اجتماعی
این نوع سایت ها شامل صفحاتی است که به اشتراک گذاری محتوا، تبادل نظر و بحث و تبادل اطلاعات بین کاربران می پردازند. سایت های اجتماعی باید شامل طرح های بسیار دقیق و متفاوت باشد و باید بهینه سازی مناسبی برای موتورهای جستجو داشته باشند.
8. سایت های دولتی
این نوع سایت ها شامل صفحاتی است که به شهروندان خدمات رسانی می کنند. سایت های دولتی باید شامل عناصری باشد که به شهروندان دسترسی آسان و راحت به اطلاعات مورد نیاز را فراهم کنند.
در کل، طراحی هر نوع سایتی باید به گونه ای باشد که بهینه سازی مناسبی برای موتورهای جستجو را انجام دهد و در عین حال محتوای مناسب و جذابی را به کاربران ارائه کند.
قیمت طراحی سایت
تفاوت هزینه طراحی سایت وردپرسی و طراحی سایت سفارشی
با توجه به رشد هر روزه فضای مجازی و دیجیتال، ساخت یک سایت کارامد و زیبا و بهینه برای هر کسب و کاری یک امر ضروری و مهم است.
اما این که از چه نوع سایتی استفاده کنیم، نیاز به تحقیق و مطالعه بیش تری دارد.
در طراحی سایت های سفارشی، شما می توانید با توجه به نیاز های خود و نیازهای مخاطبان خود از صفحات و قابلیت هایی که دوست دارید استفاده کنید و همچنین با توجه به نیازهای شرکت، امکان ایجاد برخی ویژگی های منحصر به فرد نیز وجود دارد. ولی نکته قابل توجه در این مورد، این است که هزینه طراحی سایت سفارشی، می تواند تا چندین برابر هزینه طراحی سایت وردپرسی باشد.
طبیعتا، استفاده از قالب های وردپرسی نسبت به طراحی سایت منحصر به فرد و اختصاصی، هزینه کم تری را در پی خواهد داشت. اما هزینه کم تر لزوما به معنی کیفیت پایین تر نیست. چه بسا استفاده از افزونه های آماده، دست شما برای توسعه و بهینه سازی وب سایتتان را باز تر می کند.
طراحی سایت وردپرسی، یکی از روش هایی است که برای طراحی وب سایت استفاده می شود. از آنجا که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا قدرتمند است، طراحان و توسعه دهندگان می توانند با استفاده از آن، به سرعت و با کمترین هزینه، وب سایت هایی را طراحی کنند.
اولين قدم بعد از طراحی سایت
اما طراحی کردن یک سایت، فقط به ایجاد یک وب سایت خوب محدود نمی شود؛ بلکه باید به مواردی مثل بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) و یونیک بودن هم توجه شود. در واقع، بهینه سازی برای موتورهای جستجو و یونیک بودن، دو عامل بسیار مهم در طراحی سایت هستند که تأثیر قابل توجهی بر روی بازدیدکنندگان وب سایت شما دارند.
بهینه سازی برای موتورهای جستجو، شامل مواردی مانند استفاده از کلمات کلیدی مناسب، بهینه سازی عناوین و توضیحات صفحات و سایت، بهینه سازی سرعت بارگذاری صفحات و سایت و… است. هدف اصلی بهینه سازی برای موتورهای جستجو، افزایش رتبه وب سایت شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ است.
همچنین، یک وب سایت یونیک، به معنای داشتن محتوای منحصر به فرد و متفاوت است. بهترین راهکار برای داشتن یک وب سایت یونیک، تولید محتوای اختصاصی و جذاب است که باعث جذب بازدیدکنندگان و حفظ آن ها برای مدت طولانی تر می شود.
در کل، برای طراحی یک سایت وردپرسی موفق و مؤثر، باید بهینه سازی برای موتورهای جستجو و یونیک بودن را در نظر داشت و با استفاده از تکنیک های مناسب، سعی در کسب بازدیدکنندگان و حفظ آن ها داشت.
( دکتر کارپشت اضافه کرد: فرزندانم، هزینه زیاد معنیش این نیست که دارید سایت خفن تری میسازید. بازدهی رو زیاد کنید. )
علت تفاوت هزینه های طراحی سایت
به طور کلی، هزینه ای که برای طراحی وب سایت می پردازید، عموما شامل طراحی صفحات و رابط کاربری، برنامه نویسی و پشتیبانی سایت در طول زمان است.
علت افزایش هزینه طراحی سایت سفارشی نسبت به هزینه طراحی سایت وردپرسی نیز موضوع برنامه نویسی پیچیده تر و عدم استفاده از قالب آماده است.
همان طور که گفته شد، این موضوع لزوما به معنی برتری سایت سفارشی نسبت به وردپرسی نیست و بلکه گاهی عکس آن نیز صادق است. چرا که وردپرس سیستمی شناخته شده و پرقدرت است که امکان خطا در آن نسبت به سایت سفارشی حتی کم تر است.
ولی به طور کلی، چه در سایت سفارشی سازی شده و چه در سایت وردپرسی، هزینه ای که پرداخت می کنید ارتباط مستقیمی با میزان پیچیدگی سایت شما دارد.
بیش ترین هزینه ای که برای طراحی سایت خود پرداخت خواهید کرد، هزینه های مربوط به بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو، کلمات کلیدی، لینک های برگشتی، سئو و بقیه عواملی است که به بهبود رتبه سایت شما در گوگل کمک می کنند و این ها، فرایندی زمان بر و پیچیده تر از طراحی سایت را شامل می شود.
پس علت تفاوت در تعرفه طراحی سایت، میزان تخصص مورد نیاز است.
( دکتر کارپشت رو این موضوع خیلی حساسن. گفتن بگم:« سایت تخصصی تر رو با سایت خوشگل تر اشتباه نگیرید. » )
هزینه نگهداری سایت
همان طور که گفته شد، قیمت طراحی سایت وردپرسی، در ابتدای کار مبلغ بالایی نیست. منظور از هزینه نگهداری سایت در اینجا، هزینه ماهانه یا سالانه ای است که برای نگه داشتن اطلاعات سایت خود و در دسترس بودن آن نیاز دارید که شامل هاست و دامنه می شود.
هزینه اولیه پرداختی شما بابت ایجاد سایت، عموما شامل خرید هاست و دامنه یک ساله است و در سال های آینده، ملزم به تمدید آن ها هستید.
این هزینه با توجه به شرکت هاستینگ شما می تواند از ۲۰۰ هزار تومان سالانه تا ۳ میلیون تومان و گاهی بیش تر متغیر باشد. هزینه دامنه نیز با توجه به پسوند آن ( .ir، .com، .org، .net و غیره ) متفاوت هستند. ( مثلا دامنه .ir سالانه ۲۵ هزار تومان است )
علاوه بر این موارد، باید هزینه هایی را نیز برای سئو ( بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو ) و تولید محتوا برای افزایش رتبه گوگل در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که تولید محتوای سایت نیز پس از طراحی آن باید بدون وقفه و به صورت مداوم انجام شود. عدم استمرار در تولید محتوا و بی نظمی، تاثیرات منفی زیادی را در رتبه دهی به سایت شما در پی خواهد داشت.
( برو کار می پشت مگو چیست کارپشت… چیز… پشتکار )
نظر نهایی دکتر کارپشت درباره طراحی سایت
« دانشجوهام تو این مطلب درباره اهمیت طراحی سایت، انواع سایت ها و هزینه ها صحبت کردن. چیزی که من میخوام اضافه کنم اینه: اگر درباره ایجاد سایت متناسب با کسب و کارتون تردید دارید، همین الان باگدار به آب بزنید. باگدار به آب زدن یعنی کار رو دست کاردون و کارپشتش سپردن. از کارپشت مشورت و راهنمایی گرفتن و در نهایت، تحویل گرفتن یه سایت کامل و جامع که به بهترین شکل ممکن کارتون رو راه بندازه. »
سوال و جواب با دکتر کارپشت درباره طراحی سایت
اگر پروسه برنامه ریزی، طراحی استراتژی، طراحی قالب و اصلاحات به درستی طی بشه، قالب اولیه سایت شما می تونه در عرض سه هفته الی یک ماه آماده باشه. ولی به بازدهی رسیدنش نیازمند حداقل ۳ ماه زمان با کار مستمر و هوشمنده.
قیمت و تعرفه طراحی سایت رو با توجه به نیاز خودتون میتونید از جدول تعرفه ها ببینید. ولی اگر ابهامی در این باره وجود داره، می تونید از دستیارهام توی واتسپ، تلگرام، کامنت ها، دایرکت اینستاگرامم و … بپرسید.